Vanaf 1 januari 2026 moeten alle Belgische btw-plichtige ondernemingen tussen elkaar gestructureerde elektronische facturen gebruiken. Dat zijn facturen die rechtstreeks tussen de software van beide ondernemingen worden uitgewisseld. Een factuur in pdf versturen via e-mail of via een platform zal dan niet langer volstaan.
De verzending van de gestructureerde elektronische facturen zal gebeuren via een decentraal netwerk, genaamd Peppol. Uw facturatie- of boekhoudsoftware zal voor de verzending en ontvangst van uw facturen een beveiligde connectie maken met dit Peppol-netwerk waarmee ook jouw klant of leverancier geconnecteerd is. Peppol kun je vergelijken met een telecomnetwerk. Dankzij dit netwerk worden de gegevens beveiligd en gestructureerd uitgewisseld tussen de verschillende toepassingen.
Werk je enkel voor particuliere klanten? Voor de uitgaande facturen aan die particuliere klanten geldt deze verplichting niet. Maar opgelet: u moet wel de gestructureerde elektronische facturen van uw leveranciers kunnen ontvangen. U moet dus wel degelijk uw systemen daarvoor aanpassen tegen januari 2026.
Wil je checken of de e-facturatiesoftware in jouw kantoor voldoet aan de nieuwe regelgeving? De FOD Financiën publiceert een lijst van softwareoplossingen die klaar zijn om e-facturen te verzenden, te ontvangen en te verwerken via het Peppol-netwerk. Deze lijst is een belangrijke referentie voor bedrijven die hun facturatie willen moderniseren en aan de wettelijke verplichtingen willen voldoen.
Meer info vind je op efactuur.belgium.be.
Bron: FOD Financiën / AccountancyVandaag