Administratieve vereenvoudiging staat hoog op de agenda van de federale regering. Dat is geen overbodige luxe: uit een ledenenquête van het ITAA (Instituut van de Accountants en Belastingadviseurs) blijkt dat maar liefst 92 procent van de accountants en belastingadviseurs worstelt met een toenemende administratieve last.
De frustratie is groot, zeker wanneer die verplichtingen weinig meerwaarde bieden en vaak dubbel werk veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan het UBO-register of het melden van commerciële huurcontracten, terwijl die gegevens al elders beschikbaar zijn.
Ook digitale tools van de overheid brengen zelden de beloofde tijdswinst. Ze zijn vaak omslachtig of onbetrouwbaar, wat de efficiëntie van accountants ondermijnt en de kosten voor ondernemers opdrijft. Er is dus dringend nood aan échte vereenvoudiging.
Het federale regeerakkoord van De Wever I speelt hierop in met een reeks maatregelen die ondernemers en hun adviseurs moeten ontlasten. Zo wordt de huurbijlage (bijlage nr. 270 MLH) afgeschaft en vervangen door een eenvoudiger alternatief. Ook het dagontvangstenboek en diverse btw-registers – relicten uit het papieren tijdperk – worden herbekeken of afgeschaft. De verplichting om een lege klantenlisting in te dienen (de ‘nihil listing’) verdwijnt in het kader van de invoering van e-reporting.
Kmo’s krijgen ademruimte dankzij een versoepeling van de transferpricingverplichtingen. Voor het UBO-register streeft de regering naar automatische datadoorstroom vanuit bestaande bronnen zoals de Kruispuntbank van Ondernemingen en notarissen – een stap richting minder manueel werk én minder fouten.
Ook de jaarrekeningprocedure voor vzw’s wordt eindelijk gemoderniseerd: voortaan kunnen zij, net als vennootschappen, hun jaarrekening digitaal neerleggen via de Nationale Bank. Kleine vzw’s hoeven zelfs geen neerleggingskost meer te betalen.
Daarnaast voorziet het regeerakkoord in een gestroomlijnde digitale overheid via e-loketten, een kmo-plan voor een aantrekkelijker ondernemingsklimaat, en de mogelijkheid om ‘comfort letters’ aan te vragen bij toezichthouders – een soort voorafgaand juridisch advies dat rechtszekerheid biedt.
Tot slot verdwijnen enkele veelbesproken verplichtingen zoals de Federal Learning Account en de startbaanverplichting. Ook publicaties in het Belgisch Staatsblad zullen binnenkort via een eenvoudig online formulier verlopen.
Deze maatregelen tonen een duidelijke ambitie: minder tijd verliezen aan regels en administratie, meer ruimte voor ondernemen en adviseren. Wordt ongetwijfeld vervolgd…