Uit een onderzoek van het hr-consultancybedrijf Hudson (onderdeel van Randstad Group) blijkt dat slechts 10 procent van de Belgische organisaties momenteel gebruikmaakt van het wettelijk mobiliteitsbudget.
Deze maatregel werd in 2019 ingevoerd als alternatief voor de bedrijfswagen. Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een budget dat gebruikt kan worden voor milieuvriendelijke vervoersmodi, zoals een abonnement op het openbaar vervoer of een duurzamere wagen.
Hoewel de wetgever begin 2022 een aantal wetgevende aanpassingen aan deze maatregel doorvoerde (en op die manier de drempel verlaagde), blijkt dat vier op de tien organisaties nog steeds niet van plan zijn om deze maatregel te implementeren, wegens te complex.
Uit de Hudson Reward Survey blijkt ook dat de gemiddelde salarisverhoging opnieuw op een normaal niveau is beland. De periodes van forse loonsverhogingen – zoals een stijging van 11,1 procent in 2022-2023 – liggen achter ons. Vandaag bedragen de gemiddelde stijgingen 2,5 procent inclusief de index en 1,2 procent exclusief de index.
Bron: De Tijd, 20 september 2024