Nieuw Vlaams regeerakkoord: overzicht fiscale maatregelen
Eind september 2024 keurde de nieuwe Vlaamse regering Diependaele I haar regeerakkoord goed. Dit document zet de krijtlijnen uit voor het regeringsbeleid tot 2029. Welke fiscale maatregelen springen in het oog?
Hervorming en verlaging erfbelasting
De Vlaamse regering wil de erfbelasting hervormen en verlagen, vooral voor kleine en middelgrote erfenissen, al is nog onduidelijk wat daar precies onder valt en hoe groot de verlaging wordt. Er is ook aandacht voor lagere tarieven voor erfgenamen buiten de directe familie, waar de belasting nu oploopt tot 55%. Daarnaast blijft het principe behouden dat de schenkbelasting niet hoger mag zijn dan de erfbelasting, om schenkingen bij leven te stimuleren.
Bovendien wil de regering fiscale achterpoortjes sluiten. Hierbij richt ze zich op het gunstregime voor familiale ondernemingen, specifiek op privévastgoed in vennootschappen, en op het gebruik van private stichtingen. De focus ligt op het vermijden van constructies die fiscale voordelen opleveren, wat aansluit bij eerdere beleidsintenties om zowel economische als budgettaire doelstellingen te behalen.
Aanpassing tarieven registratierechten
Vanaf 1 januari 2025 verlaagt de Vlaamse regering de registratierechten voor de aankoop van een enige en eigen woning van 3% naar 2%. De datum van de authentieke akte bij de notaris is daarbij bepalend, niet die van de compromis. Om misbruik van dit verlaagde tarief te voorkomen, zet de overheid in op fraudebestrijding. Vlabel zal hierbij gebruikmaken van informatie die de FOD Financiën ontvangt van buitenlandse overheden over onroerend goed van Vlaamse inwoners (CRS-inlichtingen). Voor beroepsverkopers wordt het tarief opgetrokken naar 6% voor de aankoop van onroerende goederen.
Hervormde verkeersfiscaliteit
De vrijstelling van verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling voor nulemissievoertuigen vervalt, omdat hun toenemend gebruik de belastinginkomsten doet dalen. De regering benadrukt dat elektrische voertuigen net als fossiele voertuigen gebruikmaken van de openbare weg. Voor al ingeschreven voertuigen blijft de vrijstelling voorlopig gelden.
Daarnaast overweegt Diependaele I hoe buitenlandse voertuigen kunnen bijdragen aan het gebruik van het Vlaamse wegennet. Een mogelijke optie is een vignetplicht, gekoppeld aan een verlaging van de verkeersbelasting. Door Europese regels is dit echter moeilijk te realiseren, wat verklaart waarom dit idee niet expliciet in het regeerakkoord staat.
Geen belastingvermindering meer voor dienstencheques
De belastingvermindering voor dienstencheques wordt volledig afgeschaft, na eerder te zijn verlaagd van 30% naar 20%. Daarnaast stijgt de prijs per dienstencheque van 9 naar 10 euro, wat resulteert in een netto prijsstijging van 39%.
Momenteel kunnen gebruikers van dienstencheques 20% van de aankoopprijs recupereren via hun belastingaangifte, wat resulteert in een effectieve kostprijs van 7,20 euro per cheque.
Vennootschapsbelasting: afschaffing cumul subsidies
Door Europese regels geldt al voor meerdere Vlaamse subsidies een cumulverbod met andere voordelen, zoals de federale investeringsaftrek. In het regeerakkoord benadrukt de Vlaamse regering dat zij pleit voor een “gelijk speelveld” binnen de EU wat betreft staatssteunregels en streeft naar een stabiel en minimaal staatssteunkader om de integriteit van de interne markt te waarborgen. Het is te verwachten dat nog meer subsidies onder dit cumulverbod zullen vallen.
Btw: naar een behoud en uitbreiding van 6% btw bij sloop en wederopbouw?
De Vlaamse regering vraagt aan de (toekomstige) federale regering om een veralgemeend btw-tarief van 6% bij de sloop en wederopbouw in te voeren. Btw is immers een federale fiscale materie. In de zogenaamde “supernota” van huidig formateur Bart De Wever was sprake van een btw-tarief van 9%. Afwachten wat hier finaal uit de bus komt…
Ter info: de vermelde maatregelen zijn onder voorbehoud van wijzigingen.